De e-commercesector blijft zich elk jaar razendsnel ontwikkelen. Van technische ontwikkelingen om webshops helemaal up-to-date te maken, tot ontwikkelingen op het gebied van transport en verpakkingen en nieuwe mogelijkheden voor customer care. Het is allemaal onderdeel van de wereld binnen e-commerce. Webshopeigenaren moeten zorgen dat ze goed op de hoogte blijven en in blijven spelen op de laatste ontwikkelingen. Lees hier meer over de de belangrijkste ontwikkelingen en mogelijkheden in de e-commercesector.
Meerdere betaalmogelijkheden
Veel consumenten verlaten bij een van de laatste stappen een webshop en zullen hun gekozen product niet meer aanschaffen. Eén van de grootste redenen hiervoor is dat ze hun gewenste betaalmogelijkheid niet kunnen gebruiken. Het is dan ook van belang om meerdere betaalmogelijkheden aan te bieden. Denk hierbij minstens aan betaalmogelijkheden via iDEAL, creditcard, Paypal en Afterpay. Ook via mobiel moeten deze betaalopties mogelijk zijn. Inmiddels wordt namelijk bijna de helft van alle online aankopen via mobiel gedaan. Hierbij is het niet alleen belangrijk dat de betaalmogelijkheid goed werkt, maar voordat de consument hier aanbelandt, moet de rest van de webshop natuurlijk ook perfect werken op alle mobiele apparaten.
Trends op het gebied van verpakkingen en transport
Naar verwachting worden er in 2020 maar liefst 575 miljoen pakketten per jaar in Nederland verstuurd. Dit is een stijging van ongeveer 219% in vergelijking met 2013. Het grootste deel hiervan is natuurlijk afkomstig van het steeds groter wordende aanbod van webwinkels. Aangezien steeds meer grote webshops overgaan op ‘same day delivery’ is het ook voor kleinere webshop eigenaren van belang om te kijken wat hier de mogelijkheden in zijn. Wanneer consumenten eraan gewend raken om op dezelfde dag nog hun gewenste product in huis te hebben, zullen ze ook de keuze maken voor webshops die deze service aanbieden. Wanneer je als webshop pakketten verstuurt, kun je dus hierover in gesprek gaan met je pakketbezorger. Maak ook afspraken met andere webshops of begin met een zelfde dag levering in de regio van je bedrijf. Wanneer mensen overdag niet thuis zijn, willen ze alsnog graag ‘s avonds hun pakket kunnen ontvangen of hem ergens ophalen. In dit geval is het handig om te werken met parcelshops waar consumenten (ook ‘s avonds) hun bestelling op kunnen halen.
Het is wachten op de dag dat het normaal is om pakketten via drones te bezorgen. Sterker nog, Amazone is al bezig om dit te ontwikkelen. Maar niet alleen het bezorgen van je product aan de klant moet vlekkeloos lopen, ook het retouren van producten moet zo makkelijk mogelijk gemaakt worden voor de consument.
Het belang van customer care
Ook customer care is nog nooit zo belangrijk geweest. Klanten verwachten dat alles zo makkelijk mogelijk gemaakt wordt en dat ze snel antwoord kunnen krijgen op hun vragen. Belangrijk hierbij is een duidelijke FAQ pagina, een contactmogelijkheid via bijvoorbeeld e-mail, telefoon en social media en een chatfunctie op de websites, waar mensen meteen hun vraag kunnen stellen. Ook het achterlaten van vele gegevens kan door (potentiële) klanten als te veel werk of een drempel worden gezien. Steeds meer webshops zullen hierdoor gebruik gaan maken van iDIN. Dit is een dienst van de Nederlandse banken waarmee consumenten zich online kunnen identificeren en veilig kunnen inloggen en betalen, zonder bij elke website een apart account te moeten aanmaken.
Dit zijn slechts een aantal van de vele ontwikkelingen om in de gaten te houden in de e-commercesector. Blijf op de hoogte van wat er mogelijk is per branche en denk na over de wensen van de eigen doelgroep. Op deze manier kun je in het steeds groter wordende aanbod van webshops nieuwe klanten blijven aantrekken.
Willem
25 augustus 2018 — 11:44
Customer care is zeker iets waar je me wat nieuwe inzichten in hebt gegeven. Bedankt!