Heb je een bedrijf, dan ontkom je er niet aan om ook op de pc je administratie en andere zaken te regelen. Vooral bij een IT bedrijf is digitaal werken een prioriteit waarbij een pc noodzakelijk is. Maar hoe zorg je dat je op een dag goed kunt blijven werken en je geen rugklachten krijgt?

 

Kies de juiste stoel

 

Als het werken met een pc noodzakelijk is en meerdere uren per dag zal innemen is het van belang voor een goede houding om ook de juiste stoel hierbij aan te schaffen. Een ergonomische stoel zal het lichaam zo positioneren dat de kans op klachten flink zal verminderen. Bij een gewone bureaustoel moet je denken aan de mogelijkheden om deze in te stellen, is dit niet of beperkt mogelijk, dan kun je al snel in een verkeerde hoek zitten en worden de spieren belast met rugpijn tot gevolg.

 

Positie monitor

 

Om je houding juist te krijgen is het belangrijk om met je rug in een rechte lijn te zitten en ook recht vooruit te kijken naar de monitor om nekklachten te vermijden. Vaak staan monitors niet helemaal correct geplaatst. Zet eventueel iets simpels als een boek onder de monitor als deze niet in hoogte verstelbaar is.

 

Beenhoogte

 

Zorg ervoor dat je benen ook een goede doorstroming krijgen op je stoel. Vermijd dus het kruislings zitten, dit is niet goed voor de doorstroming van het bloed.

 

Beweeg!

 

Al heb je nog de beste ergomonische stoel, ga na een uur zitten even bewegen. Een statische houding is niet goed voor de doorstroming van je bloed, je spieren worden slap, hou je lichaam in beweging, ga desnoods even een trap op en af om maar even je lichaam weer actief te krijgen. Zo voorkom je ook andere klachten door te weinig beweging.

 

Therapeutische oefeningen

 

Het zal ook helpen om diverse oefeningen te doen voor, na of tijdens je werk, eventueel ondersteund door een specialist. Zo hou je je spieren soepel en verminder je de kans op overbelasting. Zo kan jij kwalitatief netwerken.