Congressen zijn een perfect middel om stil te staan bij een marktontwikkeling, lancering van een product, een merk of een specifiek thema. Voor een congres is wel de nodige voorbereiding nodig. Welke congreslocatie is het meest geschikt? Wie nodig je uit? Hoe ga je kenbaar maken dat je een congres organiseert? Deze en allerlei andere vragen zijn essentieel tijdens het organiseren van een congres.

Een geschikte congreslocatie zoeken

Een congreslocatie is essentieel voor het succes van je congres. Het bepaald natuurlijk de sfeer, maar vergeet ook niet dat je moet denken aan de hoeveelheid zalen, kosten, ligging en vele andere aspecten. Wij hebben uitstekende ervaringen met Gooiland. Gooiland is een congrescentrum in het midden van het land (Hilversum), het is in een historisch pand en heeft vele zalen die voor ieder wel iets geschikt zal hebben.

Congrescentrum Gooiland

Wie nodig je uit?

Wie je uitnodigt is natuurlijk een enorm belangrijk vraagstuk. Je wilt ten slotte dat je congres goed bezocht wordt, maar ook door mensen die voor jou van belang zijn voor het succes van je congres. Vraag je daarom goed af wie je persoonlijk zou willen uitnodigen.

Denk hierbij aan:

  • Zakenrelaties
  • Leveranciers
  • Potentiele klanten
  • Interne stakeholders & collega’s
  • Pers

Hoe maak je kenbaar dat je een congres organiseert?

Hiervoor hebben we het even gehad over het zelf uitnodigen van mensen. Natuurlijk heb je niet de tijd, maar ook niet de mogelijkheden om iedereen uit te nodigen die je op je congres wilt hebben. Je wilt ook dat mensen het erover gaan hebben en zelf tickets zullen kopen of zich zullen aanmelden op een andere manier.

Denk hierbij aan mogelijkheden die zowel online als offline ter beschikking zijn. Offline kan je bijvoorbeeld flyers uitdelen of posters ophangen op punten waar jouw doelgroep zich bevindt. Organiseer je een congres over de zorg bijvoorbeeld, zorg dan dat je zichtbaarheid krijgt binnen zorginstellingen. Online zijn er ook vele mogelijkheden. Denk hierbij aan LinkedIn advertising indien je een zakelijk event organiseert. Je kan zo jouw event aankondiging tonen aan mensen binnen specifieke bedrijven, een bepaalde functie of een bepaalde locatie. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld Facebook.